Onlinehandeln ökar med 16 procent

I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att onlinehandeln kommer att bli den största trenden för 2016.
Bland annat skriver vi:

Från att ha varit någonting enbart ett fåtal modiga gjorde, till att alla gör det. Så kan det förklaras när det kommer till shopping online. Det är nämligen någonting som blir allt vanligare, och fler väljer nu att göra sina inköp på nätet snarare än att åka till en butik och handla.

Detta är någonting som nu kan bekräftas vara sant och Postnord, HUI Research och Svenska digital handeln går nu ut med uppgifter om att den svenska e-handeln spås öka med hela 16 procent.

Flera stora varumärken finns nu online

En anledning till att den växer så pass kraftigt är bland annat för att även etablerade varumärken nu tar sin 764002-model-on-a-catwalkplats på nätet. Tidigare har de varit avvaktande och det har inte varit självklart att ha ett stort onlinefokus. Men bara nu senast har storföretaget Åhlens tagit fram en ny webbplats som erbjuder e-handel, och även Indiska och Glitter kommer i maj att leverera en online-handel som ska lyfta deras bolag. Det som utöver online-handel kommer att vara en tydlig trend sägs också vara mobil-handel. Det vill säga att en gör sitt köp via telefonen, därför är det för varumärken och affärer otroligt viktigt att man erbjuder en lätt resa till slutfört köp. När en handlar online är det nämligen mycket som kan distrahera köparen varpå hen inte slutför sitt köp.

Shopping är för svensken en vanlig sysselsättning och nu när den flyttas mer och mer till nätet är det viktigt för företagen att hänga med. Sen är det självklart att svenskarna kommer fortsätta gå på stan för att shoppa, på ett mer klassiskt sätt. Men för ett företag att enbart förlita sig på dessa kan kosta i längden – och snart kommer det vara försent att inte finnas tillgänglig från en mobil eller dator.